Klassens luktekammer
Metoden er utviklet av professor Ole Fanger ved Danmarks tekniske høyskole, og er prøvd ut på flere grunnskoler og videregående skoler i Norge.
FOTO: TOM A. Kolstad, 1999
Dere gjør: Man starter med å skaffe låsbare glass med rominnhold på ca. en liter. Glassene må være rene og ikke avgi lukt. De må kunne lukkes hermetisk.
Passende store biter av materialet legges i glassene som så lukkes og oppbevares ved værelsestemperatur. Glassene utstyres med merkelapper som viser hva de inneholder, hvilket rom de kommer fra, dato og årstall. Det blir elevenes oppgave å finne ulike luktkilder i klasserommet som kan legges i glassene.
Det blir elevenes oppgave å finne ulike luktkilder i klasserommet som kan legges i glassene. Før kammeret tas i bruk, og noen tar sjansen på å stikke nesa borti for å kjenne på lukten fra innholdet, bør glassene få stå i romtemperatur med lokket på en ukes tid for å få den rette lukten.
NB! Når lokket tas av et glass, kan det være lurt å vifte forsiktig over det åpne glasset slik at ingen utsettes for sterk lukt.
Klasserom med innesko- utesko
Foto Kai Gustavsen
Innholdet i glasset til venstre er sand og bøss fra et uteskoklasserom på 60 m2 etter kun en skoledag. Glasset til høyre er fra et inneskoklasserom etter en dag, og viser kun noe få sandpartikler.
Tips til innhold:
Nedenfor er det fem forslag til hva et luktekammer i en skoleklasse kan inneholde av ulike luktkilder.
- Sand fra et uteskorom
- Sand fra et inneskorom
- Uvasket gymtøy (svettetrøye)
- Melkekartonger
- Tekstil med deodorant
Måloppnåelse
- Elever vil foreslå å benytte innesko
- Elever vil fortsette med innesko – det bedrer inneklima
- Elevene vil vaske treningstøy oftere
- Oppbevare gymbagen utenfor klasserommet
- Drikke, skylle, brette og bære kartongen ut av rommet – mindre søl. Bevisst bruk av deodorant (deo), Ikke «deokrig» i garderoben.